terug

Eysink

Eysink

Auto's, motorfietsen en fietsen

In 1886 richtte Dick Eysink aan de Heiligenbergerweg een fabriek op voor de productie van stoommachines en fietsen. Op de naastgelegen rijschool konden de kopers eerst oefenen met fietsen.

Eysinks zoons bouwden in 1898 de eerste Nederlandse auto met benzinemotor en zetten een bescheiden productie op: tot 1919 zijn 325 stuks vervaardigd, waarvan er één is overgebleven. De auto's waren zeer geavanceerd en bijvoorbeeld voorzien van een achteruitrij-rem. In 1911 verhuisde Eysink naar een nieuwe fabriek aan het Prinses Julianaplein. Het aantal werknemers steeg van 50 in 1908 naar 150 in 1912. Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog profiteerde Eysink van de stilgevallen import en van orders van het Nederlandse leger. Na de oorlog steeg de productie opnieuw, maar Eysink kreeg al snel concurrentie van de goedkope Amerikaanse auto's. In 1901 was men ook gestart met de productie van motorfietsen. In de jaren dertig en veertig werden vrijwel alle motorwedstrijden gewonnen met een Eysink, ook de TT (1946 en 1948)! Helaas maakte een faillissement in 1956 een eind aan het bedrijf. In 1980 werd de fabriek gesloopt.

Info ReactiesAfbeeldingen Streetview